... stránky o cestování ...

2006_Slovensko. Plešivecká planina

Tlučte do bubnů: zakletý ostrov čeká! Sta metrů nad slanou řekou stojí bílé skály a chrání ostrov ze všech stran. Nahoru projde jen statečný pěšák: a najde tam strašidelný a nevídaný kraj. Stačí chybný krok: a zmizí navždy v propasti. Vbodne nůž do stromu: a nikdy víc ho v houštinách nenalezne. Ztratí směr: a nenajde již v bílých pláních svůj tábor. Zapálí oheň: a plameny voní. Hledá lidi: a nepotká je. Hledá vodu: a zemře žízní, nezná-li klíč k tajem­ství ostrova: deštové kapky v Kočičí díře, 20°26'55" východní délky a 48°36'66" severní šířky. Zakletý ostrov: pláně a lesy, bílé závrty a černé propasti, velcí hadi a modré ještěrky, slídiví vlci a nevídaní ptáci, neznámé keře. Buben již rachotí:jdi, jsi-li muž, a nad pustými pláněmi zazpívej vítěznou píseň!

….. no nenadchli by jste se !
Před léty jsem s tlupou kamarádů již projížděl tímto krajem. Jeli jsme na kolech z Košic do Štůrova kopírujíc maďarskou hranici. Poprvé v životě jsem viděl věci jako cerové dubiny, sopky s hrady - Hajnačka, Somoška a Filakovo a taky Slovenský kras – jeli jsme přes Zadielskou dolinu a Silickou planinu. A teď na jaře se mi dostala do rukou tahle krásná literatura od Nevrlého. Je to romantický popis Plešivecké planiny tak, jak asi vypadala někdy po válce. Teď ji již přetínají turistické značky ale lidí tu ještě moc nepotkáte (alespoň ne v dubnu a mimo cesty).

20.04.06
Autem do HK. Busem do Brna, busem do Rožňavy.

21.04.06
… a jsme tu. Po úmorné jízdě vylézáme ve 4 ráno v Rožňavě. Je po dešti, opouštíme město a jdem po silnici do Rakovnice. Je 5.20 a za chvíli otvírá místní obchod - vidíme za sklem čerstvej chleba tak vyčkáváme. Rozednívá se. Paní dokonce vaří Jítě čaj, já testuju Topvar 10 st.. Procházíme vesničkou a po modré stupáme vstříct „velkému ostrovu“ – nejdřív podle potoka ze záplavou dymnivek a pak klouzavým bukovým listím až na vršek (převýšení 300m za hodinu).

Terén se prudce rovná a před námi se rozprostírá ten fantastický kraj závrtů, propastí, jalovců, trav, jmelí a bílých kamenů – jak veliký park.
Páč je časně jaro nic se nezelená – kromě jmelí kterého tady jsou nevídané spousty.

Jdem nejdříve shlédnout z Gerlachovských skal (se spoustou konikleců) a potom po modré přes rozvalená betonová napajedla pro dobytek k jednomu kde voda je a to v podzemní betonové nádrži (Cisterna se to v mapě jmenuje). Nabíráme vodu.

Zpestřením našeho výletu je Jítin zánět zubu, který samozřejmě graduje tady - 550 km od Trutnova. Má tvář jako kouli a není ji do zpěvu. Ještě zjišťujem že kus bokem je velká zděná chata Baník. Tur. značka v mapě vede kolem ní ale realita je jiná. Od cisterny nabíráme kurs dle GPS ke Zvonivé diere. Má to být asi 1.5 km někde v pláni a kupodivu to náhodou trefíme i když chyba mejch souřadnic z mapy byla asi 170 m. Chůze terénem přímo za nosem je krásné dobrodružství páč zde je spousta ohromnejch závrtů – kráterů do země kerý se musej všelijak obcházet a ještě kličkovat mezi křovím. Zvonivka je pro mě zážitek – nikdy jsem nestál u žádné Macochy a tahle 100 m diera přímo do středu země je jak brána do pekel.

Zas nabíráme kurs a to směr Mačacia jaskyňa. Je to ta z úvodu. Dostáváme se do míst kde je Lastovčia diera a žl. tur. značka. Mejm souřadnicím se nedá moc věřit a na pátrání není čas protože Jíťa se rozhodla že bude pátrat v Rožňavě po zubařoj. Pelášíme tedy po žluté, na hraně ostrova schováváme baťohy a padáme těch 300 výšk. metrů do Slavce. Tam hned chytáme bus do Rožňavy a domorodci nám radí kde je zubař (hned u busáku). Jíťa mizí ve vilce a já ve výdejně ozajstných rožňavských langošů. Sú to tu všetko cigáni, lebo aspoň maďary – včetně toho zubára. Byl to prý pán ze staré školy a s Jíťou se dohodli že zub vytrhne. Tak se i stalo – Jítě se ulevilo o bolest a 300 SK. Jedem busem zpět do Slavce – hned je veseleji. Stavujem se v miestnej krčme na pivo a derem se zpět na ostrov. Na místě bývalé salaše pak pečem špek a další maškrtky a jdem brzo spát. V noci houkaj sovy a jiná exotická havěť.

22.04.06
Je krásné ráno, modrá obloha, zebou mě nohy. Jíťu ne páč má péřák. Otok ji sice splask, ne moc a bolí to. Tak že de zas k zubárovi – to je fakt jak u blbejch. Schovávám její ranec a sám vyrážím k Lastovčej diere hledat Mačaciu jaskyňu. Nejdřív se pokouším ale najít Velků peňažnicu – propast nedaleko od místa noclehu. Šmajdám dle GPS lesama, závrtama a nenacházím. Je to buď blbě zakreslený, nebo vede jinudy žlutá značka. Tak peláším na planinu a hledám Mačaciu jaskyňu. Už je skoro poledne a přichází Jíťa. Nikam nedojela (nejel bus ani stop) ale cestou dolů se jí ulevilo – vyplivala nějakej hnis a tak to je lepčí. Tak tu odpočívá a já pátrám teď už jen podle kompasu a metrů po jaskyni. Jak to tak bývá, když už toho mám plný zuby a chci to zabalit nacházím na dně hlubokého polozarostlého závrtu malý vlez do jeskyně. A je to ona!!! Po plazení asi 6 metrů  je jezírečko s čistou vodou. Asi jediný přirozený dostupný zdroj vody na ostrově.

Kus od závrtu je pak tábořiště a o kus dál ještě jedno – opravdu krásné s vypasenou travičkou a jalovci – jak anglický park. Rozvalujem se na sluníčku a já pak vyrážím hledat Maštalnů jaskyňu. Ta je vlastně na hraně nedaleko od míst kde ústí cesta ze Slavce na ostrov. Jdu podle GPS až ke hraně a najednou na větvi přehozený maskáče a nějakej kluk v montérkách a s palicí na dně ďury. Je to Atila z Rožňavy – jaskyňár co už 12 let prozkoumává ostrov a zná to tu jak svý boty. Teď zrovna odhaluje další jeskyni či propast. No na nikoho lepčího sem nemohl narazit.

Potvrzuje moji domněnku že žlutka vede jinudy než je v mapě a kreslí plánek s Velkou peňažnicou a Maštalnou jaskyňou. Od Maštalky jsme 250 m. Je to vlatně obří převis ve velkém kuloáru v kolmých vápencových skalách jen 150 m od ústí žluté značky na ostrov. Odtud z hrany jsou fantastické výhledy do údolí, a na skály Silické planiny.

Snadno potom nacházím i Malú a Velkú peňažnicu. Nejsou však tak impozantní jak Zvonivka. Vracím se na tábořiště, pečem masíčka co Jíťa doma naložila, pijem zbytek vína a ohnivou vodu. Je nám hej.

23.04.06
Válíme se celé dopoledne na sluníčku a pak vyrážíme po žlutce do Kružnej. Cestou hledám priepast Zombor. Má být hned od cesty vpravo v hraně závrtu. Po půl hodině to vzdávám ale osvítí mě duch svatý a ještě juknu do závrtu od cesty vlevo. Samozřejmě je tam - jinde než káže mapa. Taky pekná ďura do pekla.

Žlutka se klikatí celkom inudy až na dohled salaše – což ovšem nyní je něčí rekreační domek. Zatahuje se, hučí bouřka. Ještě o kus dál naposled svačíme kochajíc se zdejší fantastickou krajinou a pak padáme z hrany smekavým listím do Kružnej. Tady už je vše krásně zelené. V dálce je vidět rybník, chtěli bychom se okoupat ale není čas. Aspoň se šploucháme v potoce. Stíháme pivo ve vsi a trochu povídání s domorodci a už zase vedrem pelášíme po silnici směr Rožňava. Kousek nám pomáhá stop ale i tak to je z obchvatů na busák velmi daleko. Bus nás veze za 100 SK 77 km do Popradu. Jedem proti proudu Slané (pěkná řeka – jak Úpa pod Trutnovem) a přes tři hřebeny vyhlídkovou jízdou Rudohoří, Slovenský raj a kolem Nízkých Tater. Mnohde je ještě dost sněhu. Místenky fungujou, bus do HK jede.

24.04.06

Tři ráno. Jsme v HK. Dušička má pokoj – viděla zas kousek světa. Musíme tam ale ještě jednou na dýl až se bude ostrov zelenat.

A tady jsou výsledky mých hrátek s GPS (červeně jsou přesné údaje naměřené na místě):

OziExplorer Waypoint File Version 1.1
48.63210       20.41776
16,CHATA BANIK
48.63877       20.41757

POZOR ŽLUTÁ TUR. ZN. VEDE JINUDY NEŽ JE V MAPĚ!!! TAK POTOM (VE SMĚRU OD SLAVCE) JE VELKÁ PENAŽNICA NALEVO OD ZNAČKY A PRIEPAST ZOMBOR TAKY. ŽLUTKA PAK VEDE NADOHLED SALAŠE (COŽ JE NOVĚ UPRAVENÁ REKREAČKA).